Riešením situácie je zoštátnenie hazardných hier s nízkou mierou rizika. To znamená, zoštátnenie výherných hracích prístrojov ( automatov a video lotérií) a kasín. Tipos by ďalej ostal štátnou akciovou spoločnosťou. Stieracie losy by mohli prevádzkovať neziskové organizácie za konkrétnym účelom. Kurzové stávky by naďalej zostali v súkromných stávkových kanceláriách.
Odôvodnenie :
1.) V hazarde je množstvo peňazí. Hazard je spojený s organizovaným zločinom a možno aj s politikou. Spoločnosťou rezonovalo niekoľko vrážd osôb, ktoré boli spojené s hazardom a politikou zároveň. Ani jedna z týchto vrážd nie je vyšetrená. Surovčík mal tesné kontakty s SDKUhttp://www.mafian.sk/2010/06/10/kandidat-za-sdku-sa-fotil-s-mafianom. Svoboda mal zasa blízko k prezidentovi,. Valko bol dvorným právnikom Mikloša a SDKU a nedávno zavraždený Ožvold bol v rokoch 2006 až 2010 predseda dozornej rady Tiposu. Tým, že hazard bude zoštátnený a odpolitizovaný očakávame, že sa zminimalizuje vplyv mafie. V súčasnom období je legálnych 23 000 hracích prístrojov, ale podľa nášho odhadu ďalších 2 000 je nelegálnych a za tieto sa neodvádzajú ani odvody a ani dane. O zisk sa delia zúčastnené strany ...
2.) Súčasný a aj novelizovaný zákon udržiava nerovnovážny stav. Hranie na výherných hracích prístrojoch vedie k patologickému hráčstvu. Patologické hráčstvo http://www.lekarsky.herba.sk/lekarsky-obzor-3-2010/patologicke-hracstvo-ako-nelatkova-zavislost je veľmi vážnou poruchou osobnosti, ktorá ruinuje hráča a jeho okolie. Dochádza tu k nerovnovážnej situácií, kde zisky berie súkromný majiteľ a prevádzkovateľ a dôsledky znáša štát. Argument, že majitelia platia odvody za každý prístroj neobstojí. Škody sú omnoho vyššie než príjmy štátu.
3.) V hre sú miliardy. Len v roku 2009 sa otočilo vo výherných hracích prístrojoch 2.6 miliárd Eur . Ak uveríme tvrdeniu, že výhernosť týchto prístrojov je 70 percent, na výhrach tak bolo vyplatených 1,82 miliárd Eur. Majiteľom a prevádzkovateľom zostalo v hrubom 780 miliónov Eur a to sú peniaze, ktoré by mali byť použité na trinásty dôchodok.
Tieto peniaze by nešli do štátneho rozpočtu, lebo ministrovi financií a jeho priateľom je stále málo. Bežným ľuďom práce by nedal nič, ak, tak len omrvinku. Peniaze by šli do nového fondu, ktorý by bol kontrolovaný a spravovaný zástupcami všetkých parlamentných strán, tým by sa fond odpolitizoval. Okrem toho, študujeme model rozdelenia príjmov z hazardu v Monaku a plánujeme za týmto účelom aj služobnú cestu.
V súčasnom období je vyše 910 000 poberateľov starobného dôchodku. Nárok na trinásty dôchodok vo výške 350 Eur by mala osoba, ktorá v národnom hospodárstve Slovenska odpracovala viac ako 30 rokov. Nárok dôchodok 400 Eur by mala osoba, ktorá v národnom hospodárstve odpracovala viac ako 35 rokov. Dôchodok by bol vyplácaný koncom kalendárneho roku.
Chceme, aby étos práce mal v spoločnosti znova dôležitú funkciu a význam. Aby človek , ktorý v minulosti pracoval často za nízky plat, cítil, že táto spoločnosť si ho váži a na neho nezabúda. Trinásty dôchodok by dostal len ten, kto pracoval.
PS: V mene členov Ligy východu sa chcem poďakovať predkladateľom novely zákona o hazarde a aj poslancom a poslankyniam, ktorí za novelu hlasovali.
Autor